(SCROLL DOWN FOR THE ENGLISH VERSION)
Chi non è cresciuto a pane e film della Hammer, chi non ha consumato “Static Age” dei Misfits, “The Black Album” dei Damned o “Psychedelic Jungle” dei Cramps forse non capirà a fondo l’importanza di un gruppo come Zombina and the Skeletones nell’arido panorama musicale degli anni 2000, ma potrebbe (e dovrebbe) cominciare ad approfondire una realtà inglese unica che non è giusto circoscrivere soltanto all’immaginario “horror punk”. Sì, perché basta ascoltare un qualsiasi album (l’ottimo “Out of the Crypt and into Your Heart”, ad esempio) per capire che tutti gli interessi di questi ragazzi (così tanti e così vari) siano stati celebrati con devozione assoluta nelle proprie canzoni, con una sincerità e una passione che è sempre più raro trovare in giro.
Li avevamo lasciati nel 2012 con un EP (“That Doll Just Tried to Kill Me”) che confermava lo stato di grazia e la maturità dell’ultimo curatissimo full-lenght, ma le apparizioni circoscritte al Regno Unito e le notizie sempre più sporadiche circa un nuovo album lasciavano aperto un interrogativo sul futuro della band. Finalmente, a sei anni di distanza da “Out of the Crypt”, “Charnel House Rock” arriva alle orecchie del pubblico sancendo il ritorno definitivo della band e della consolidata formula che coniuga l’aggressività del rock ‘n’ roll alla forma-canzone pop più semplice e diretta.
“Tonight, There Will Be No Survivors” non è altro che una dichiarazione d’intenti: “Here we come, up from the ground/And we won’t be put back down/So you better stick around”. Una cavalcata punk dalle appena percettibili venature country come questa è il miglior modo per inaugurare un disco tanto atteso e denso di aspettative. La prima cosa che si avverte proseguendo nell’ascolto è una maturità nella composizione senza precedenti nella storia del gruppo. Merito di questa piacevolissima evoluzione è sicuramente attribuibile al songwriting di Doc Horror, meno caricaturale e, se vogliamo, più mesto e sofferto, come tutte le cose consapevoli appaiono. Un brano come “Mortuary Academy”, senza dubbio uno degli apici assoluti dell’intero album, sembrava quasi impensabile poterlo trovare in una delle produzioni precedenti di Zombina and the Skeletones. Del resto, la prova che sia un brano particolarmente importante, sta nel fatto che Doc Horror scelga di cantarlo personalmente, lasciandosi spalleggiare da Zombina in un ritornello particolarmente crudo e mai così diretto: “Lesson number one (The only one!)/You’re born, you grow up/You get old and you die, then you’re gone”.
Non mancano tributi particolarmente riconoscibili come “Walk with Me”, brano che sembra essere stato scritto apposta per Danzig e che la voce di Zombina, qui particolarmente calda, contribuisce a far sembrare un perfetto inedito dei Samhain riesumato dagli archivi del periodo d’oro. A confermare ancora una volta che ci si trovi davanti ad un particolare momento d’ispirazione c’è il singolo scelto per promuovere l’album, “How to Make a Monster”. La batteria misurata di Ben D.Go e il basso incalzante di Kyle “McThulu” si amalgamano perfettamente alle spirali psichedeliche di sax che esaltano il cantato denso di riverberi di Zombina, impegnata anche qui a restituire un’ottima interpretazione del testo (solo minimamente ispirato al film omonimo del ’58). Mentre “The Negative Zone” resta con tutta probabilità la canzone più ancorata al passato più “leggero” del gruppo, “Don’t Go into the Light” solletica la curiosità di testare queste nuove composizioni dal vivo, tanto potenti quanto di distesa e deliziosa matrice “pop”. “Unspeakable Things”, che vede ancora una volta Doc Horror e Zombina condividere il microfono, è un dialogo confezionato a mo’ di ballata dal non troppo vago sapore folk, un vero e proprio bilancio sulla distruzione che precede opportunamente “Misery”: insieme a “Mortuary Academy”, uno dei brani più belli di “Charnel House Rock”. Pochissime “canzoni d’amore” possono vantare liriche come “I love to watch the tears/Run down your face/Without your misery and pain/It just wouldn’t be the same” e “Misery” si conferma una delle più intense dimostrazioni di humor nero (menzione d’onore spetta al sax di “X-Spectre”, mai così squisitamente “60s”).
“City of Ghosts”, con le sue atmosfere degne di “Phantasmagoria” dei Damned e con perfette incursioni di armonica e violino, chiude questo importante traguardo di Zombina and the Skeletones, facendo sperare che il loro percorso non si fermi qui. Diciamolo, “Charnel House Rock” sarebbe un ottimo e più che dignitoso modo di chiudere la propria carriera di rock ‘n’ roll band ma non può, non deve. Mentre scrivo queste righe vorrei che questi portavoce del “Terrore” siano ancor più impegnati di prima a dipingere oscuri immaginari in cui possano perdersi i pochi fan di Peter Cushing rimasti. Lunga vita!
Those who haven’t lived and breathed Hammer Movies, those who haven’t consumed The Misfits’ “Static Age”, The Damned’s “Black Album” or the “Psychedelic Jungle” of The Cramps, may never fully understand the importance of a band like Zombina and the Skeletones in the arid musical landscape of the 2000s, but they could – and should – start looking at this unique reality that cannot be only circumscribed to the “horror punk” imaginary. Yes, because just the listening of any of their albums (the excellent “Out of the Crypt and into Your Heart”, for example) makes you understand that all the interests of these guys (so many and so various) have been celebrated with absolute devotion in their songs, with exceptional sincerity and passion, increasingly rare to find around.
Last time we heard from them was in 2012, with an EP (“That Doll Just Tried to Kill Me”) that confirmed the state of grace and the maturity of the last full-lenght, but their very few apparitions – strictly limited to the UK – and the sporadic news about the new album during 2013, left an open question about the future of the band. Finally, six years after “Out of the Crypt”, “Charnel House Rock” comes to the ears of the public, sanctioning the final return of the Liverpool band and their estabilished formula – that combines the agression of rock n’ roll with the more simple and direct pop-tune.
“Tonight, There Will Be No Survivors” is nothing but a statement of purpose: “Here we come, up from the ground/And we won’t be put back down/So you better stick around”. A punkish ride with some barely perceptible country veins: the best way to kick off this long-awaited, full of expectations record. The first thing that comes to your ears as you keep listening to “Charnel House Rock”, is a maturity in the composition that has no precedent in the history of the band. The credit of this exquisite evolution is certainly due to the songwriting of Doc Horror: less caricatural and, perhaps, saddest and more painful… like all the conscious things appear. Finding a song like “Mortuary Academy”, without any doubt one of the absolute apexes of the album, in one of their previous productions, seemed almost unthinkable. Moreover, the evidence that this is a particulary important piece, can be noticed in the fact that Doc Horror chooses to sing it personally, supported by Zombina in a remerkably raw and ever so direct chorus: “Lesson number one (The only one!)/You’re born, you grow up/You get old and you die, then you’re gone”.
There’s no lack of particularly recognizable tributes, “Walk with Me” is a song that seems to have been written especially for Glenn Danzig, and Zombina’s voice, especially warm here, helps to make this look like an unreleased Samhain record, exhumed from the archives of Lodi’s band golden era. Confirming once again that you are in front of an extraordinary moment of inspiration of the band, the single chosen to promote the album “How to Make a Monster”. The measured drums of Ben D.Go and Kyle “McThulu” ‘s chasing bass line perfectly blend into the psychedelic sax spirals that enhance Zombina’s dense reverberated singing, that works perfectly to return an excellent interpretation of the lyrics which is barely inspired by the 1958 movie. While “The Negative Zone” is probably the song that remains more anchored to the “lighter” past of the group, “Don’t Go into the Light” tickles the curiosity to listen live these new, very powerful – but still deliciously “pop” – compositions. “Unspeakable Things” sees once again Doc and Zombina sharing the microphone: it’s a not too vaguely folk ballad-dialogue, a real budget on distruction that appropriately precedes “Misery”: along with “Mortuary Academy” one of the most beautiful pieces of “Charnel House Rock”. Very few “love songs” can boast a lyrics that goes like “I love to watch the tears/Run down your face/Without your misery and pain/It just wouldn’t be the same”… and “Misery” confirms itself as one of the most intense demostrations of black humor (honorable mention goes to the sax of “X-Spectre”, exquisitely “60s”).
“City of Ghosts” with atmospheres worthy of Damned’s “Phantasmagoria” and perfect incursions of harmonica and violin, brings up the rear of this important milestone of Zombina and the Skeletones, while raising hopes that their journey won’t stop here. Let’s face it, “Charnel House Rock” would be a superb way to end their career as a rock ‘n’ roll band, but it can’t… it mustn’t. As I write these lines I wish that these spokesmen of “Terror” will be even more committed than before in painting eerie imaginaries in which the few Peter Cushing fans remained on planet earth can lose themself. Long Live!